Zapálení učitelé jako pilíř českého vzdělávání
Nedávno jsem byl na studijní stáži v Nizozemí, jejich vzdělávací systém je odlišný, včetně toho, že do školství jdou větší finanční prostředky než u nás (větší % HDP). Do školy nastupují již ve 4 letech a ve 12 se dělí k dalšímu studiu na základě testování. Z mého pohledu je to brzy, v tomto považuji náš systém (ne systém Cermat testů), kdy jdou žáci na další stupeň studia v 15 letech, za lepší.
V čem se však v Nizozemí můžeme inspirovat je opravdový důraz na wellbeing žáků i zaměstnanců. Vlastně to není až zase taková věda, když se žák cítí ve škole dobře, je mu věnována pozornost nejen po vzdělávací stránce znalostí, ale i jeho potřeb, pocitů, strastí, dosahuje pak lepších výsledků. To samé platí u zaměstnanců, jestliže pracují v bezpečném, přívětivém prostředí, chodí do práce s chutí, jsou zapálení a mohou tak snáze žáky motivovat. V našich školách máme spoustu skvělých učitelů, kteří berou své povolání jako poslání a o ty se musíme velmi dobře starat, aby jim jejich nadšení vydrželo. Máme i takové, kteří již nemají energii, přemýšlí, zda si profesně zvolili dobře nebo se na tu práci prostě moc nehodí, i jim je třeba poskytnout pomocnou ruku, a když to opravdu nejde, tak se rozloučit.
To samé platí i o ředitelích, ty kvalitní „platiti zlatem“ a hlavně jim nabízet podporu (koučink, mentoring, další vzdělávání). V Nizozemí školy řídí tzv. school board, který má pod sebou jednu až několik desítek škol a organizuje pravidelné setkání ředitelů jednou měsíčně a také nabízí prostor pro sdílení mezi učiteli. Kvalita se tak šíří dále.
Velký potenciál v rámci wellbeingu vidím i v nové revizi RVP, kde je možné ustoupit od klasických předmětů, více propojovat (celý svět je dnes propojen), je kladen důraz na menší penzum znalostí a je více disponibilních hodin např. pro pravidelné třídnické hodiny.
České školství má před sebou mnoho výzev, klíčem k jejich naplnění jsou aktivní a spokojení učitelé.